civil3d
ساعت ۱٢:۱۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٤/٢٢  کلمات کلیدی:

تو این بخش می خوام نکاتی راجع به Civil 3D ذکر کنم. لطفاً مشکلات خود در Civil 3D را در قسمت نظرات این بخش ذکر نمایید تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود. پاسخ ها به ایمیلتان ارسال می گردد.

۱. موفقیت در Civil 3D نیازمند داشتن تمپلیتی مناسب برای کار می باشد. تمپلیت (با فرمت dwt) یک ترسیم با تنظیمات مناسب برای کار می باشد. از این آدرس می توانید دوتا از بهترین تمپلیت ها را مورد استفاده قرار دهید. روش استفاده بدین گونه است که پس از گشودن نرم افزار، تمپلیت را مانند ترسیمی باز نماییم. توجه نمایید که بایستی فرمت Open را به حالت ( AutoCAD Drawing Template(*.dwt (در قسمت Files of type) تبدیل نموده سپس به محل ذخیره سازی تمپلیت رفته و آن را باز نماییم. حال با ذخیره سازی همین ترسیم و انتخاب حالت dwt (در قسمت Files of type) نرم افزار ما را به دایرکتوری تمپلیت ها می برد. کافی است دکمه ی Save را بفشاریم تا تمپلیت مورد نظر جزء تمپلیت های پیش فرض گردد. در ترسیمات بعد لازم است با زدن دکمه ی New تمپلیت خود را انتخاب نموده و بر روی آن ترسیمات خود را انجام دهید. خواهید دید بسیاری از تنظیمات لازم در تمپلیت تعبیه شده اند.

  *****************************************************************************

۲. خوب بعد یه مدت نسبتاْ زیاد بریم سراغ نکته طلایی دوم! موضوع از این قراره که گه گداری پیش میاد که بخوایم دوتا سطح رو بهم بچسپونیم که یه سطح بشن. به عنوان مثال فرض کنید دارید با یه سطح بزرگ کار می کنید ولی به دلیل اشغال حجم زیادی از حافظه تصمیم می گیرید برای سریعتر شدن کارهاتون رو سطح، اونا را به هر شکل (مثلاْ اینکه دو تا سطح مجزا ساختن) دو سطح کنین. آخر کاری هم می خواین یه سطح بشن و یا حالت دیگه اینه که دو برداشت دارین و از هر کدومشون یه سطح ساختین و حالا می خواید که یکی شن. بهترین راه برای یکی کرد دوتا سطح اینه که از مسیر زیر: 

Toolspace >  Prospector > Surfaces >  گشودن سطح مورد نظر > Definition >  

 > روی  Edit راست کلیک کنید

Paste  Surface رو انتخاب کنید و از پنجره ی باز شده سطح مورد نظرتون رو به سطحی که توش هستید اضافه کنید. توجه کنید که ممکنه یه فضاهای خالی بین دو سطح ایجاد بشه که با تعریف یه باندری دور کل سطوح از نوع Show  میتونید اون قسمتها رو پر کنید

  *****************************************************************************

۳. برخی از دوستان روش طراحی دور برگردون (بن بست حلقوی) رو خواستن. برای طراحی یه بن بست (Cul de Sac) می توانید از طرحواره ی زیر استفاده نمایید(کیفیت تصویر بالاست، میتونید اونو ذخیره کرده و به بررسیش بپردازین):

 *****************************************************************************

۴. میدونید علامت "مثلث زرد رنگ" که در زیر نشون داده شده، برای چیه؟ خوب، گاهی اوقات اتفاق میافته که از یه موضوعی در یک عارضه ی دیگه استفاده بشه؛ مثلاً تو شکل زیر از این گروه نقاط در ساخت یک سطح استفاده شده و یا در صورتی که از یک سطح در سطح دیگری استفاده کنیم همین علامت در کنار سطح به کار برده شده قرار می گیره. این علامت مشخص کننده ی استفاده شدن سبک، نوع و یا عارضه ای خاص در جای دیگر است و نرم افزار قصد دارد با این علامت ما را از این مورد آگاه کند.

*****************************************************************************

۵. مراحل ساخت یک Pound (حوضچه) با استفاده از ابزار Grading را می توانید از این آدرس دانلود کنید. توجه کنید برای مشاهده به Adobe Acrobat Extended و یا Flash نصب شده برروی Adobe Reader معمولی نیاز دارید. با دیدن این فیلم کوتاه، روش کار با ابزارهای زیبا و متنوع Grading را نیز خواهید آموخت.

*****************************************************************************

۶. شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که اشتباهاً ترسیمی را در محیط Civil 3D و در مد Imperial انجام داده باشید و بخواهید ترسیم را به مد متریک برگردانید. برای این کار ابتدا در مد Imperial به تب Output رفته و از پنل Export بر روی گزینه ی Export to LandXML کلیک کنید. موارد ترسیمی را انتخاب نموده و پس از تعیین محلی برای ذخیره شدن و انتخاب نامی مناسب، بر روی دکمه ی Save کلیک کنید. توجه نمایید این کار تنها قادر به بازگردانی عوارض Civil 3D (شامل نقاط، سطوح، مسیرها و غیره) می باشد. در ادامه به محیط Civil 3D مد متریک رفته و از تب Insert، پنل Import بر روی LandXML کلیک نموده و از محل ذخیره سازی LandXML مورد نظر را انتخاب نمایید. توجه نمایید برای انتقال عوارض Civil 3D به ورژن های پایین تر این نرم افزار نیز باید از همین روش بهره برد.

 *****************************************************************************

۷. نرم افزار Civil 3D از زمان ظهورش اعلام کرد که توانایی برقراری ارتباطی سالم با AutoCAD دارد! اگر می خواهید از عملیات انجام گرفته در Civil 3D نسحه ای برای نمایش در اتوکد (قابل توجه مهندسین عمران) تهیه نمایید، کافیست از دکمه ی Application (دکمه ای که علامت Civil 3D داره)، قسمت Export از انجا AutoCAD DXF را انتخاب نموده و از گزینه های موجود با توجه به اتوکد موجود، یکی از حالات را انتخاب نمایید. در نسخه ی اتوکدی، نقاط به صورت بلوک اتوکدی، سطوح و Feature Lineها به صورت پلی لاین های سه بعدی و ... به نمایش در می آیند.

 *****************************************************************************

۸. در موزد سؤال دوستمون که تولید تمپلیت رو فقط با استفاده از لینک خواستند، می توانید Tool Palettes را احظار کرده و از برگه ی Generic آن استفاده کنید. در حالت کلی برای تولید زیر تمپلیت از روی یک پلی لاین ابتدا پلی لاین را ترسیم نموده و از برگه ی Home و قسمت Create Design بر روی فلش مثلثی کلیک کنید و از برگه ی باز شده بر روی گزینه ی Create Subassembly from polyline کلیک نمایید. پلی لاین را انتخاب نموده و در پنجره ی باز شده نامی برای زیر تمپلیت انتخاب نمایید. گزینه ی Code Set Style را به حالت All Code درآورده و دیگر پیش فرض ها را قبول کنید. بر روی Ok کلیک کنید. با این روش می توان هر شکل دلخواهی را به زیر تمپلیت و یا تمپلیت تبدیل نمود. توجه کنید پس از تبدیل کردن پلی لاین به زیرتمپلیت مراحل زیر را به ترتیب پیش بگیرید:

الف) اولین کار تعیین مرکزیت و یا محل اتصال زیرتمپلیت به اسمبلی است. برای این کار ابتدا پلی لاین تبدیل شده را انتخاب کنید. از برگه ی جدیدی که باز می شود بر روی گزینه ی modify origin از پنل modify subassembly کلیک کنید و محل اتصال را تعیین نمایید.

ب) در برگه ی جدید باز شده (برگه ی Subassembly) بر روی گزینه ی add Code کلیک نموده و به ترتیب اول نقاط را کد دار کرده (به عنوان مثال p2,p1,...) و بعد از آن اتصال بین نقاط را کد دار کنید (L2,L1,...). اتصال همان خط بین نقاط است.

ج) اگر شکل دارای قسمت صلب و یا به عبارتی قسمت غیر از نقطه و لینک بود (این قسمت را با نام shape می شناسیم) از همان برگه ی باز شده بر روی add shape کلیک کرده و تمامی نقاط همراه با لینک های تشکیل دهنده ی shape را انتخاب می کنیم. پس از تولید shape ها، آنها را کد دار می کنیم (به عنوان مثال s2,s1,...).

د) آخرین مرحله، اتصال زیرتمپلیت ها به اسمبلی برای تولید تمپلیت کامل است. برای این کار از برگه ی Home، قسمت Create Design، گزینه ی Assembly را انتخاب نموده و از آنجا بر روی Create Assembly کلیک نمایید. نامی برای اسمبلی برگزیده و پس از OK کردن، در نقطه ای از محیط ترسیم برای وارد کردن اسمبلی کلیک کنید. زیر تمپلیتی که با استفاده از پلی لاین تولید شده را انتخاب کرده و راست کلیک کنید. از منوی باز شده، گزینه ی Add To Assembly را انتخاب کرده و اسمبلی که وارد محیط کرده بودیم را انتخاب می کنیم.

*****************************************************************************

 ۹. این نکته درمورد تولید قطعات ملکی است. اگر بخواهید روی مقدار مساحت در قطعه ی ملکی کنترل داشته باشید باید مقدار بَر (Frontage) را عددی بسیار کوچک انتخاب کنید، همینطور برعکس اگر بخواهید رو بَر کنترل داشته باشید بایستی عدد مربوط به مساحت را بسیار کوچک انتخاب نمایید. امیدوارم اهمیت این نکته را متوجه شده باشید!! تا نکته ی بعد ...

 ***************************************************************************** ۱۰. شاید فکر کنید نکته ای که قراره بگم از نکات طلایی در CAD باشه اما اینطور نیست هرچند که تو کد هم اجرا می شه! تا حالا فکر کردید استفاده از Spline چقدر میتونه مفید باشه، مثلاً وقتی که از اون بخواهید یه مسیر، یه پروفیل و یا هرچی مثلاً نمودار یه تابع چند متغیره رو رسم کنیم و یا مثلاْ با استفاده از دستور Create Best Fit Parabola یه سهمی با روش بهترین تقریب رسم کنید و بخواید اونو به عنوان پروفیل معرفی کنید و یا بخواهید از یه Spline یه عارضه ی Feature Line تولید کنید و یا خیلی چیزای دیگه...!  با مشکل تعریف اسپیلاین مواجه می شیم. دستور مورد نظر دستور Fllatten هستش! آره به همین راحتی می تونید یه Spline رو تبدیل به پلی لاین کنید.

البته به یاد داشته باشید که کار اصلی این دستور تبدیل عوارض سه بعدی به دوبعدی و یا به عبارتی مسطح کردن عوارضه که خب حالا این کار رو هم کنارش انجام میده. امتحانش مجانیه ... دستور بعدی که دوواقع دستور کدیه اما تو Civil3D زیاد ازش استفاده می شه دستور Overkill هستش. این دستور کارش اینه که عوارضی که روی هم افتادن و در واقع نشان دهنده ی یک موضوع هستن رو شناسایی می کنه و عوارض اضافی (تکراری) رو حذف می کنه. فرض کنید دوتا مربع دارید که روی هم افتادن و میخواهید یکیشون رو حذف کنید چون اضافیه؛ برای این کار دستور Overkill رو اجرا کرده و کل عوارض مشترک رو انتخاب می کنیم. در مرحله ی بعد از ما خواسته می شود که ویژگیهای عارضه ای که باید حذف شود رو انتخاب نماییم. اگر OK کنیم پیش فرض ها پذیرفته شده و عوارض تکراری حذف میشن.

 ***************************************************************************** ۱۱. فرض کنید دو شکل به نام های A و B داریم که در واقع شکل B تغییر یافته ی شکل A است. حال می خواهیم با استفاده از عملی به نام Rubber Sheet شکل B را روی شکل A بندازیم! برای این کار دستور adersheet را در خط فرمان وارد نمایید. از ما نقطه ی اول از شکل B پرسیده می شود، نقطه را انتخاب نموده و نقطه ی مرجع آن را از شکل A نیز انتخاب می کنیم، در ادامه نقاط بیشتری از شکل B و متناظر آن از شکل A را انتخاب می نماییم. توجه کنید که هر چه تعداد نقاط بیشتر باشد، انداختن! شکل B بر روی شکل A با دقت بیشتری انجام خواهد گرفت.

پس از انتخاب تعداد مناسبی از نقاط، بر روی کلید ENTER از صفحه کلید فشار دهید. در جواب Select objects by [Area/Select]: حرف S را وارد کرده و کل شکل B را انتخاب کنید. بر روی Enter فشار دهید و ببینید! که این کار چه زیبا انجام می‌شود. حالا یه سؤال! اگه شکل A رو داشته باشیم چه کاریه که شکل تغییر یافته ی B را بخواهیم به آن تبدیل کنیم. به عنوان یک مثال فرض کنید نقشه ای در اختیار داشته باشید که تعدادی نقطه ی کنترل در آن وجود داشته باشد و بخواهید آن را به ابعاد و اندازه های واقعی تبدیل کنید در این صورت کافیست که نقاط واقع در نقشه را به نقاط واقعی متصل نمایید و خیلی مثال های دیگه ...

*****************************************************************************

۱۲. برای تبدیل فرمت های خروجی دوربین به فرمت فیلد بوک روش زیر را پیش بگیرید:

در ابتدا لازم است از دوربین، داده ها را با فرمت GSI استخراج نموده پس از آن مراحل زیر را پیش گیرید:

مرحله ی اول

در خط فرمان تایپ کنید: startsurveylink       

1. از منوی Conversions بر روی دکمه ی convert file format  کلیک کنید.  

 2. در پنجره ی باز شده از قسمت Input، گزینه ی Row Data File را انتخاب کرده و در قسمت Input Type گزینه ی Leica GSI Row Data را انتخاب نموده و بر روی گزینه ی Choose File کلیک نمایید. فایل را انتخاب نمایید.

 3. در قسمت Output، گزینه ی TDS Row Data(*.rw5) فعال می شود. محل ذخیره سازی را با زدن بر روی دکمه ی choose file انتخاب نمایید. بر روی دکمه ی Convert کلیک کنید.

مرحله ی دوم  

   1. از قسمت Input، گزینه ی Row Data File را انتخاب کرده و در قسمت Input Type گزینه ی TDS Row Data(*rw5) را انتخاب نموده و بر روی گزینه ی Choose File کلیک نمایید. فایل مرحله ی پیشین را انتخاب نمایید. 

  2. در قسمت Output، گزینه ی Autodesk-Softdesk FBK را انتخاب کنید. محل ذخیره سازی را با زدن بر روی دکمه ی choose file انتخاب نمایید. بر روی دکمه ی Convert کلیک نمایید.

 ***************************************************************************** 13. برای نمایش نوار وضعیت مربوط به Map 3D در محیط Civil 3D ابتدا بر روی نوار وضعیت در Civil 3D راست کلیک کرده و گزینه ی Drawing Status Bar را انتخاب نمایید. در ادامه در خط فرمان دستور MAPSTATUSBAR را وارد نموده و کلمه ی Show را تایپ کنید. با این کار نوار وضعیت مربوط به محیط Map 3D که دارای کاربردهای خاص خود است ظاهر می شود.

 ***************************************************************************** 14. استفاده از Civil 3D معمولاً نیازمند استفاده از سیستم سخت افزاری نسبتاً قدرتمندی است که بتواند پردازش های سه بعدی راحتی را برای سطوح، Gradingها، Intersectionها و ... انجام دهد. گاهی اتفاق می افتد که حتی با داشتن یک سیستم مناسب در استفاده از دستوراتی نظیر 3DORBIT و یا استفاده از پنجره ی Object Viewer باز با کندی سیستم روبرو می شویم. استفاده از این نکته باعث افزایش چشم گیر سرعت پردازش های به خصوص سه بعدی است. توجه داشته باشید که با انجام دستورات مربوط به این نکته، Civil 3D از قابلیت های سخت افزار و فضاهای مجازی آن استفاده می کند. و اما خود نکته ...

1. در خط فرمان دستور 3DCONFIG را وارد نموده و اینتر کنید.

2. در بالای پنجره باز شده، تیک گزینه ی ADAPTIVE DEGRADATION را بردارید.

3. بر روی دکمه ی Manual Tune کلیک کنید.

4. تیک گزینه ی HARDWARE ACCELERATION را فعال نمایید.

5. دو بار بر روی دکمه ی OK کلیک کنید.

امیدوارم با این نکته مفهوم سرعت را در یک سیستم درک کرده باشید! تا نکته ی بعد ...

 ***************************************************************************** 15. استفاده از برنامه های لیسپ (Lisp) و ماکروهای ویژوال بیسیک در نرم افزار اتوکد و Civil 3D کاربردهای عمده و در عین حال بسیار پر ثمر دارند. در این وبلاگ مجالی برای آموزش لیسپ نیست اما پیشنهاد می کنم برای یادگیری این زبان بسیار ساده اقدام نمایید تا بتوانید نیازهای خود در اتوکد و Ciivil 3D را به راحتی رفع نمایید. در این شماره قصد دارم لینک چند لیسپ پرکاربرد و یک ماکرو پرکاربردتر را قرار دهم که امیدوارم بدرد بخور باشن! تو این فایلها روش استفاده از آنها را هم ذکر کردم. اینم لینک!

تو یکی از این لیسپ ها میتوانید پلی لاین های دوبعدی (Polyline) رو به پلی لاین های سه بعدی تبدیل کنید (3D polyline). اگه بخواهیم پلی لاین سه بعدی رو به پلی لاین دو بعدی تبدیل کنیم می توان از دستور mapclean تو Civil 3D استفاده کرد. در پنجره باز شده از قسمت Objects to Include in drawing cleanup گزینه ی select manually را انتخاب و بر روی دکمه مقابل آن کلیک نمایید. از ترسیم پل لاین سه بعدی را انتخاب کرده و اینتر کنید. بر روی Next کلیک کنید. در پنجره ی بعد در قسمت Cleanup action یکی از موارد را انتخاب کرده (به فرض مثال می توانید Delete duplicates را انتخاب کنید) و بر روی add کلیک کنید. بر روی next کلیک کنید. در پنجره ی بعدی در قسمت Convert Selected Objects تیک گزینه ی 3D Polyline to Polyline را زده و بر روی Finish کلیک کنید. با این عمل پلی لاین های سه بعدی به پلی لاین های دو بعدی تبدیل میشوند. با همین ترفند می توان دیگر عوارض را نیز به پلی لاین تبدیل نمود.

 *****************************************************************************

16. حتماً یادتون هست تو لند گاهی اوقات می خواستیم روی سطحمون برچسب های ارتفاعی بزنیم. ویژگی مهمی که این برچسب های ارتفاعی برامون داشتن این بود که در نقاط خاکریزی و خاکبرداری مقادیر خاکریزی و خاکبرداری با علائم مثبت و منفی و همچنین رنگ های مجزا درج می شد. برای انجام چنین کاری توی Civil 3D ابتدا با استفاده از نکته ی شماره ی 1 تمپلیت پیشنهادی رو دانلود کنید. در این تمپلیت تنظیمات مورد نظر اعمال شده است.

حال با استفاده از دو سطحی که در اختیار داریم و قرار است مناطق خاکبرداری و خاکریزی در نقاط مشترک سطوح تعیین شود، ابتدا سطح حجمی از نوع Tin بین این دو سطح تولید می شود. برای این کار در پنجره ی تولید سطوح در قسمت Type نوع سطح را Tin Volume Surface انتخاب نمایید و سطوح Base Surface و Comparison را انتخاب نمایید (سطح اولیه و سطح مقایسه ای). با انجام این عمل سطحی حجمی تولید می گردد. در مرحله ی بعد به برگه ی Annotate از ریبون رفته و از پنل Labels & Tables بر روی دکمه ی بالای عبارت Add Labels کلیک نمایید. پنجره ی زیر ظاهر می شود:

تنظیمات این پنجره را طبق پنجره ی فوق اعمال نموده و بر روی دکمه ی Add کلیک نمایید. در محیط ترسیم بر روی سطح حجمی کلیک کنید. نقطه ی در گوشه ی پایین و سمت چپ سطح انتخاب نموده و زاویه دوران مستطیلی که قرار است کل سطح را پوشش دهد انتخاب نمایید. می توانید زاویه صفر را پذیرفته و مستطیل مورد نظر را بزرگتر ترسیم نمایید. در ادامه فواصل افقی و قائم بین نقاط برچسب را انتخاب نمایید. نقطه ای در گوشه ی بالا و سمت راست سطح انتخاب نمایید. در صورت مورد قبول بودن مستطیل ترسیم شده بر روی اینتر فشار دهید. برچسب های مورد ترسیم می گردند.

حال این سؤال مطرح می شود که اگر ترسیم را قبلاً انجام داده باشیم و بخواهیم از تنظیمات و سبک های یک ترسیم دیگر (به فرض مثال سبک های تمپلیت پیشنهادی) استفاده نماییم، چگونه باید عمل کرد. در جواب این سؤال باید خاطرنشان شد که این امکان در نرم افزار Civil 3D 2012 افزوده شده است. برای این کار به ترسیم اصلی خود که فاقد تنظیمات دلخواه است رفته و از برگه ی Manage، پنل Style بر روی گزینه ی Import کلیک نمایید. در پنجره ی باز شده، ترسیمی که شامل سبک های مورد نظر است را از محل ذخیره سازی آن انتخاب نموده و بر روی Open کلیک کنید. پنجره ای جدید به نام Import Civil 3D Styles گشوده می شود. در این پنجره می توانید مشخص کنید که سبک های مورد نظر برای ورود از کدام عوارض Civil 3D باشند. در مرحله ی آخر بر روی OK کلیک کنید.

توجه داشته باشید که سبک ها و تنظیمات زیاد باعث افزایش چشم گیر حجم فایل شما خواهند شد پس بهتر است پس از آنکه از تنظیمات و سبک های مورد نظر استفاده شد، آن دسته از تنظیمات و سبک هایی که مورد استفاده واقع نشده اند را از ترسیم حذف نمود. توجه نمایید که این کار بایستی آخرین عملیات شما بر روی فایل ترسیمی باشد چرا که اگر بخواهیم از تنظیم و سبکی استفاده نماییم که حذف شده باشد، بایستی آن تنظیم ویا سبک را دوباره فراخوانی کرد. برای حذف سبک های زائد به برگه ی Home، پنل Style رفته و بر روی گزینه ی Purge کلیک نمایید. لیست سبک ها و تنظیمات استفاده نشده در یک پنجره نمایان می شود. در صورت نیاز مروری بر روی موارد ذکر شده داشته باشید و پس از اطمینان بر روی دکمه ی OK کلیک کنید.

 *****************************************************************************

17. درجواب سوال دوستمون که می خواستن برچسب Grade رو بر روی مسیر بزنن باید بگم که با توجه به اینکه این نوع برچسب، از نوع مرجع (Reference) می باشد؛ نیاز است که حالت نمایش آن با توجه به اینکه می خواهیم مشخصه های کدام پروفیل به مسیر الحاق شود را مشخص نماییم. برای این کار به ترتیب زیر عمل نمایید:

     ۱. یکی از حالت های افزودن مشخصه نظیر Grade یا Slope و یا Grade/Slope over Distance را انتخاب نموده و به مسیر اضافه نمایید. در زیر از حالت Grade over Distance استفاده شده است.

     ۲. برچسب را انتخاب کرده و راست کلیک کنید. بر روی گزینه ی Edit Label Style کلیک کنید. در پنجره ی باز شده بر روی گزینه ی Edit Current Selection کلیک کنید.

     ۳. به سربرگ Layout رفته و در قسمت Component Name گزینه Grade را انتخاب کرده و آنرا حذف نمایید.

     ۴. بر روی مثلث مشخص شده در زیر کلیک نمایید و گزینه ی Reference Text را انتخاب نمایید. در پنجره باز شده گزینه Profile را انتخاب نموده و OK کنید.

     ۵. در قسمت General نام آنرا به Grade تغییر دهید و در قسمت Text در ستون جلوی Content بر روی علامت سه نقطه کلیک کنید.

     ۶. محتوای پنجره سمت راست را انتخاب کرده و آنرا Delete کنید.

      ۷. در سمت چپ پنجره در قسمت Properties گزینه Instantaneous Grade را انتخاب کرده و بر روی علامت فلش مقابل آن کلیک کنید. بر روی OK کلیک کنید. در پنجره ی بعدی را نیز OK کنید.

     ۸.  حال دوباره برچسب را انتخاب کرده و راست کلیک نمایید. از گزینه های موجود بر روی Label Properties کلیک نمایید. پنجره ی Properties باز می شود. در قسمت Reference Text Objects بر روی None کلیک نموده و بر روی قسمت انتخاب عوارض که در جلوی آن پدیدار می شود کلیک نمایید.

     ۹. در محیط ترسیم پروفیلی که قرار است از آن برای مسیر استفاده شود را انتخاب نموده و اینتر کنید.

     ۱۰. شکل نهایی به صورت زیر می باشد:

در صورتی که بخواهید در اندازه، رنگ، دوران و موقعیت برچسب ها تغییری ایجاد نمایید، به قسمت شماره ۳ در بالا برگردید. از قسمت Component Name برچسب مورد نظر را انتخاب و در قسمت Text مشخصات برچسب را ویرایش نمایید.

*****************************************************************************

18. با توجه به سؤال دوستمون، تو این بخش نکاتی راجع به طراحی پل، تونل و کالورت ذکر خواهد شد. به دلیل حجم زیاد مطالب ترجیح داده ام آنرا به صورت یک فایل PDF تبدیل نمایم. این فایل را می توانید از این آدرس دانلود  نمایید.

 *****************************************************************************

19. برای تبدیل یک Line به خط پروژه ابتدا باید از قسمت Profile، نوار ابزار Profile Creation Tools رو احظار کنید. تو این نوار ابزار بر روی گزینه Convert AutoCAD Line and Spline کلیک نمایید. چند نکته را مد نظر داشته باشید:

1. برای تبدیل پلی لاین ابتدا باید آنرا با استفاده از دستور Explode به لاین تبدیل کنید.

2. فقط می توانید از قوس هایی استفاده کنید که سهمی شکل باشند. برای تولید این نوع قوس ها می توانید از دستور CREATEPARABOLABYBESTFIT و یا از برگه Home، پنل Draw و قسمت Best Fit Parabola استفاده نمایید.

3. هنگام افزودن خطوط و Spline ها در نظر داشته باشید که خطوط ترسیمی با شبکه ی پروفیل (نمای پروفیل) متقاطع باشند تا امکان افزودن آنها به عنوان خط پروژه وجود داشته باشد

4. برای تولید خط پروژه هیچ نیازی به تولید پروفیل سطح زمین وجود ندارد. می توانید نمای پروفیل خالی برای مسیر مورد نظر را تولید نموده و سپس اقدام به افزودن خط پروژه با روش های مختلف نمایید.

5. می توانید خطوطی را که قصد به تولید قوس از آنها دارید با استفاده از دستور تولید سهمی بهترین برازش (CreateParabolaByBestFit) به یک سهمی تبدیل نمایید تا هنگام انتخاب آن برای تولید خط پروژه با مشکل تک تک انتخاب قطعات آن مواجه نشویم.

*****************************************************************************

20. مسئله ی مربوط به تارگت ها (تارگت سطح= کوریدور به چه سطحی اتصال داشته باشد، تارگت عرض= کوریدور از نظر عرضی به چه مسیر یا پلی لاینی متصل شود و تارگت ارتفاع= کوریدور در قسمت های مورد نظر -معمولاً دو طرف خط عبوری- به چه پروفیلی، پلی لاین سه بعدی یا فیچر لاینی متصل شود) یکی از مهمترین پارامترهای تولید کوریدور است. برای اعمال تارگت ها، اسمبلی ما باید قابلیت اتصال به عارضه را داشته باشد. شکل زیر را در نظر بگیرید:

در قسمت سمت چپ مسیر از خط عبوری BasicTransition استفاده شده است که قابلیت اتصال به تارگت های عرضی و ارتفاعی دارد. برای اطمینان حاصل کردن از این موضوع می توان به قسمت تارگت ها هنگام ساخت کوریدور مراجعه نمود. اگر به قسمت Parameters در نوار ابزار Properties این خط عبوری نیز نظر افکنیم به این عبارت برخورد خواهیم نمود:

Transition: Change Offset and Elevation

در قسمت سمت راست مسیر از خط عبوری Basic و CurbAndGutter (راه آب کنار جاده) استفاده شده است. اگر به قسمت Parameters در نوار ابزار Properties این دو عارضه نگاه کنیم هیچ اثری از عاملی که امکان برقراری ارتباط این خط عبوری و راه آب با عوارض بعدی باشد را مشاهده نمی کنیم.

این بدان معناست که مسیر ما از سمت راست دارای نقص شرط تارگت است. توجه نمایید با این نقص کوریدور تولید می شود. اگر هر دو جهت مسیر دارای نقص شرط باشند با خطای No target found in the scripts مواجه خواهیم شد:

برای رفع این خطا می توان از انواع SubAssembly های اتصال به سطح (همراه با دیچ کنار راه یا بدون آن، با فاصله و شیب مورد نظر، بصورت بنچ و پله و ...) استفاده نمود تا نقص تارگت سطح مرتفع شود.

همچنین در صورتی که Assembly ما دارای قابلیت اتصال به تارگت داشته باشد اما در پنجره ی تولید کوریدور، تارگت مورد نظر از قسمت Target انتخاب نگردد؛ با خطای Target Object Not Found مواجه می شویم.

 

*****************************************************************************

21. برای درج برچسب ارتفاع، کیلومتراژ و ... در پروفیل های طولی؛ در نقاط شکست و تغییرات ارتفاعی زمین و یا در قسمت تغییر شیب در خط پروژه می توانید از فایل موجود در این آدرس استفاده نمایید. همچنین روش کنترل کامل بر روی برچسب های پروفیل های طولی و عرضی را خواهید آموخت.

*****************************************************************************

22. شیت بندی بحث دغدغه برانگیزی است که اغلب با مشکل عدم تطابق مقیاس ها در شیت پلات شده منتهی می شود. در این فایل می توانید نکاتی راجع به این موضوع فرابگیرید


تبدیل مختصات نقاط از سیستم ژئودتیک به کارتزین در نرم افزار لند
ساعت ٩:٢۱ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٤/۱  کلمات کلیدی:

تبدیل مختصات نقاط از سیستم ژئودتیک به کارتزین در نرم افزار لند

New project                                                                                                                                         تنظیمات: انتخاب سیستم تصویر WGS84 در تنظیمات

و پایان تنظیمات با انتخاب Zone و نصف النهار مرکزی

مثال

n=31+[λ/6]=>n=31+[54/6]=40

λ◦=(40-31)*6+3=>57E

ایجاد فرمت جدید در نرم افزار

Point > Import Export point > Format manager > Add

   ایجاد 8 ستون

(Number – Degree Latitude – Minute Latitude – Second Latitude 

Degree Longitude – Minute Longitude – Second Longitude – Elevation)

 Delimitate By  جداسازی با کاما

ویرایش فایل متنی نقاط به صورت جداسازی با کاما

 فراخوانی نقاط به نرم افزار

point>Import\export point\import point

  جهت نمایش نقاطZoom Extend  

مشاهده ی لیست مختصات نقاط در سیستم کارتزین

Point>point group management>point manager